کد مطلب:38311
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:22
اعمال و رفتار تمامي شيعيان به امضاي آن حضرت رسانده مي شود يا افراد خاص از شيعه و امت پيامبر6
پيامبر و ائمه :, به قدرت و اذن الهي , داراي ولايت تكويني هستند; يعني در عالم هستي و از جمله در جان و نفوس انسان مي توانند, دخل و تصرف نمايند. به بيان ديگر: باطن و حقيقت موجودات بر مكشوف و آشكار است . بنابراين آنان از ميزان علم و معرفت و تسليم پذيري هر فردي در پيشگاه خداوند آگاهند واز كارها و رفتار و گفتار و بلكه نيت هاي باطني انسان ها با خبرند. اعتقاد به اين اصل واقعي و حقيقي است كه گايه مادر دل خويش نيت و نذري مي كنيم و به امامي كه در مدينه يا خاك عراق و يا مشهد مقدس مدفونند, متوسل مي شويم و يا با امام زمان كه او را نمي بينيم , سخن مي گوييم و درد دل مي كنيم . آيا مفهوم اين عمل غير از اين است كه ما معتقديم : اوّلاً ـ امامان معصوم : عليهم السلام كه هستند, زنده ومردهء آنان تفاوتي ندارند; ثانياً ـ به قدرت خداوند آن چنان احاطه به هستي دارند كه در هر كجاي عالم باشيم , حتي اگر در دل خويش با آنان سخن بگوييم , آنان از حرف هاي دل ما آگاه مي شوند. چه اين كه آنان آيينهء علم الهي و ترجمان غيب و وحي خداوندي هستند. خداوندي كه مي فرمايد: و از ظاهر و باطن وغيب و شهود با خبر مي باشد.
قرآن كريم مي فرمايد:
مطابق نص صريح قرآن , خدا و پيامبر و مؤمنون از عملكرد هر انساني اطلاع دارد.
مؤمنون چه كساني هستند؟
بديهي است اگر ما از عملكرد ظاهري برخي افراد با خبر باشيم , از همهء اعمال ظاهري و از اعمال ظاهري همه ءانسان ها, اطلاع نداريم مخصوصاً از باطن هيچ انساني با خبر نيستيم . پس آن كه در رديف خدا وپيامبر6در آيهء شريفه قرار گرفته اند و از اعمال انسان ها با خبر هستند, غير از عادي هستند. آنان بايددر علم و عصمت ويژگي هايي همانند پيامبر6داشته باشند. براي روشن شدن حقيقت به چند حديث ذيل توجه فرماييد:
1 ابوبصير از امام صادق 7نقل مي كند كه .(1)
2 عبداله بن ابان زيات مي گويد به امام رضا7عرض كردم : آقا براي من و خانواده ام به درگاه خدا دعا بفرما.حضرت فرمود: .(2)
3 امام زمان 7در نامه اي كه براي شيخ مفيد(ره ) فرستاد, نوشت : .(3)
(پـاورقي 1.ابوجعفر محمد بن يعقوب كليني , اصول كافي (مترجم ), ج 1 ص 318
(پـاورقي 2.همان , ص 319
(پـاورقي 3.شيخ طوسي (ابوجعفر محمد بن الحسن ), تهذيب الحكام , ج 1 ص 38
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.